Publications

Books/edited volumes/catalogues (refereed)

  • Schavemaker, M., The White Cube as Lieu de Mémoire: The Return of History in the Museum of Modern and Contemporary Art, Amsterdam: Reinwardt Academie, 2017. 
  • Schavemaker, M., Barbara Til, Beat Wisner (eds.), Jean Tinguely, Keulen: Walther Konig Verlag, Kunstpalast Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2016.
  • H.Folkerts, C. Linder, M. Schavemaker (eds.), Facing Forward. Art & Theory from a Future Perspective, Amsterdam University Press, 2015.
  • D. Pörschmann, M. Schavemaker (eds.), ZERO, Walther König Verlag, ZERO Foundation Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2015.
  • G. Langfeld, M.Schavemaker, M.Soeting (eds.), The Stedelijk Museum & the Second World War, Amsterdam: Uitgeverij Bas Lubberhuizen en Stedelijk Museum Amsterdam, 2015.
  • Esner, R. and Schavemaker, M. (eds.), Vincent Everywhere: Van Gogh’s (Inter)National Identities, Amsterdam: AUP 2010.
  • Bouwhuis, J. en Schavemaker, M. (eds), Monumentalism, Rotterdam: Nai Publishers 2010.
  • Schavemaker, M., Ruyters, D, Bouwhuis, J., Vesters, J.(eds.) Now is the Time. Art and Theory in the 21st Century, Rotterdam: NAI publishers 2009.
  • Schavemaker, M. en Rakier, M. (eds.) Right about Now: Art and Theory since the 1990s, Amsterdam: Uitgeverij Valiz 2007.

Liber Amicorum

  • Gnyp, M. and Schavemaker, M., (eds.) Etant Donnés: De Meesterzetten van Frank Reijnders. Een Liber Amicorum, Amsterdam 2011

Essays (refereed)

  • Marie Laurberg, Margriet Schavemaker ‘Between the Discursive and the Immersive: Research in the 21st Century Art Museum,’ (editorial) in: Stedelijk Studies, #4, July 2016. 
  • Margriet Schavemaker, Barbara Til, Beat Wismer, 'Jean Tinguely: An Introduction,' in: M.Schavemaker, B.Til, B.Wismer (eds.) Jean Tinguely, Walther Konig Verlag, Museum Palast Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2016, pp.9-12.
  • Margriet Schavemaker, 'Longing for Lost Labyrinths,' in: M.Schavemaker, B.Til, B.Wismer (eds.), Jean Tinguely, Walther Konig Verlag, Museum Palast Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2016, pp.155-160.
  • Margriet Schavemaker, 'Ben's Text Art in Context', in: Pardey, A. (ed.), Ben Vautier. Is Everything Art?, Heidelberg Berlin:Kehrer Verlag, Basel: Museum Tinguely, 2015 pp.11-26.
  • Hendrik Folkerts, Christoph Linder, Margriet Schavemaker, ‘A Change of Direction,’ in: H.Folkerts, C. Linder, M. Schavemaker (eds.), Facing Forward. Art & Theory from a Future Perspective, Amsterdam University Press, 2015, pp. 7-20.
  • Dirk Pörschmann and Margriet Schavemaker, ‘New Encounters with a Forgotten Avant-garde,’ in: D. Pörschmann, M. Schavemaker (eds.), ZERO, Walther König Verlag, ZERO Foundation Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2015 p.13-19.  (also in German and Dutch)
  • Margriet Schavemaker, ‘Performing ZERO’ in: D. Pörschmann, M. Schavemaker (eds.), ZERO, Walther König Verlag, ZERO Foundation Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, 2015 p. 211-224. (also in German and Dutch)
  • Margriet Schavemaker, ‘The Second World War in the 21st Century Art Museum’ in: G. Langfeld, M.Schavemaker, M.Soeting (eds.), The Stedelijk Museum & the Second World War, Amsterdam: Uitgeverij Bas Lubberhuizen en Stedelijk Museum Amsterdam, 2015 p.11-39. (also in Dutch)
  • Margriet Schavemaker, ‘Stedelijk Studies: Topical, Urgent and High Quality,’ (editorial) in: Stedelijk Studies, #1, December 2014. 
  • Margriet Schavemaker, ‘Performing Zero,’ in: Valerie Hillings (ed), Countdown to Tomorrow: ZERO, 1950s-1960s, New York: Guggenheim Museum 2014, pp. 44-55.
  • Margriet Schavemaker, ‘Curating Interactivity. Models, Motivations and New Institutionalism,’  Kathryn Brown (ed), Interactive Contemporary Art. Participation in Practice, London/New York: I.B.Taurus 2014,  pp.239-255.
  • Schavemaker, M., ‘Nauman and Serra: American Contrasts in the Twilight Zone’, Adrichem, Jan van (eds.) Stedelijk Collection Reflections, Rotterdam: NAI Publishers, 2012, pp. 501-5012.
  • Schavemaker, M., ‘Is Augmented Reality the Ultimate Museum App? Some Strategic Considerations’, Proctor, N., (ed.), Mobile Apps for Museums. The AAM Guide to planning and Strategy, 2011. 
  • Bouwhuis, J. en Schavemaker, M., ‘Monumentalisme: een inleiding,’ Bouwhuis, J. en Schavemaker, M. (red.), Monumentalisme: Nationale identiteit en hedendaagse kunst, Rotterdam: Nai Publishers2010, pp.64-89.(tweetalige editie NL/ENG)
  • Schavemaker, M, 'Imprisoned by Hollywood? Van Gogh in the Mass Media,' Schavemaker, M. and Esner, R.(eds.), Vincent Everywhere: Van Gogh’s (inter)national identities, Amsterdam: AUP, 2010, pp.89-99.
  • Schavemaker, M., ‘Reading the unreadable: interpreting visual forms of language’, F.R. DAVID magazine, De Appel Foundation, Amsterdam, November/December 2007.
  • Schavemaker, M., en Rakier, M., ‘Fort! Da! De verhouding tussen kunst en theorie sinds de jaren tachtig’, Jong Holland, no. 4 2006, pp.49-54
  • Schavemaker, M., ‘Playing with the paratext: Artists’ Books of the 1960s’, Kuitert, L. (red.), Paratext. The Fuzzy Edges of Literature, Amsterdam 2004, p. 155-171.
  • Schavemaker, M., ‘Eenzame Beelden: over vormen van taal in de kunst’, De Witte Raaf, no.104, juli-augustus 2003, p.4-5.

 

Populair essays/interviews

  • Schavemaker, M., ‘(Un)Framing Rafael Rozendaal,’, in: Rafael Rozendaal: Everything, Always, Everywhere, Amsterdam: Valiz, pp.168-176.
  • Schavemaker, M., ‘Dwingende voetnoten: Joseph Semah en het Stedelijk Museum’, in: Linda Bouws (ed.), On Friendship/Collatoral Damage II, Amsterdam: Metropool, pp.141-153.
  • Schavemaker, M., L’imagination à rebours: An interview with Jacqueline de Jong,’ Galerie Dürst & Britt Mayhew, 2017.
  • Schavemaker, M., ‘Co-creatie tussen innovatie en ambacht: Een interview met Iris van Herpen’, in: Iris van Herpen, Deventer: Witteveen en Bos, 2016, g.p.
  • Margriet Schavemaker, ‘Willem de Kooning. Rozevingerige Dageraad te Louise Point’, in: Dutch Art in Detail. Kunstwerken uit zeven eeuwen, Amsterdam/Eindhoven: Lecturis 2014, pp.552 – 559.
  • Margriet Schavemaker, ‘Rineke Dijkstra. Ruth Drawing Picasso. Tate Liverpool 2009’ in: Dutch Art in Detail. Kunstwerken uit zeven eeuwen, Amsterdam/Eindhoven: Lecturis 2014, pp.720 – 727.
  • Schavemaker, M., Pondaag, E., e.a. ‘Augmented Reality and the Museum Experience,’ Archimuse.com 2011 
  • Schavemaker, M., ‘9/11 als meesterwerk?’, Gnyp, M. and Schavemaker, M., (red.) Etant Donnés: De Meesterzetten van Frank Reijnders. Een Liber Amicorum, Amsterdam 2011, pp. 97-102.
  • Schavemaker, M., Lof der zotheid achter epoxy. Een introductie op het werk van Pieter Lemmens, Amsterdam: Nieuw Dakota, 2011.
  • Schavemaker, M., ‘Dialoog en dubbelrol: het museum en de televisie,’ 609. Cultuur en Media, 2010, pp.22-24.
  • Schavemaker, M., ‘De dreiging van het beeldloze beeld: een interview met W.J.T. Mitchell’, Metropolis M, no.5 2008 October/November 2008, pp. 24-27.
  • Schavemaker, M., ‘De Nederlandse Identiteit en de beeldende kunst’, Simulacrum 16, no. 2, March 2008, pp.3-6
  • Schavemaker, M., ‘(Un)controlling. Georgina Starr and Verstappen/Andriessen (1994)’, in: M.van Nieuwenhuyzen (red.), We Show Art.10 Years SMBA 93/03, Amsterdam 2003, p. 21-27 (ned/eng).
  • Schavemaker, M., ‘Stragglers. Christiaan Bastiaans and Michael Joo (1995)’, M.van Nieuwenhuyzen (ed.), We Show Art.10 Years SMBA 93/03, Amsterdam 2003, p.122-127 (ned/eng).
  • Schavemaker, M., ‘Magritte écrit/Baudelaire peint. (On)originele taal-beeldrelaties in de jaren zestig’, Kunstlicht 2, 1999 (20), p.4-11.

 

Reviews

  • Schavemaker, M., ‘Rebelle(er)! De actualiteit van de feministische kunst,’, Museumtijdschrift, juli/augustus 2009, pp. 38-41.
  • Schavemaker, M., ‘Van Gogh op de huid gezeten’, Museumtijdschrift, juni/juli 2009, p.15.
  • Schavemaker, M., ‘Ian Wallace’, De Witte Raaf no.137, januari/februari 2009, pp. 6-7.
  • Schavemaker, M., ‘Kunst in Verzet’, Museumtijdschrift nr.7 oktober-november 2007, pp. 46-49.
  • Schavemaker, M., ‘Zoek de populist. Kritische tentoonstelling over populisme’, Het Museum Tijdschrift/Vitrine, juli/augustus 2005, pp. 34-37.
  • Schavemaker, M., ‘Joseph Kosuth. Monument voor tijdelijke kunst’, Het Museum Tijdschrift/Vitrine, november 2004, pp. 34-37.
  • Schavemaker, M., ‘Joseph Kosuth/Tino Sehgal’, De Witte Raaf, no.109, mei-juni 2004, p. 29.
  • Schavemaker, M., ‘Alexander Alberro, Conceptual Art and the Politics of Publicity’, De Witte Raaf, no .103, mei-juni 2003, p. 41.
  • Schavemaker, M., ‘Het Kunstenaarsboek: een vergeten planeet uit de Gutenberg Galaxy’, De Witte Raaf no.101, januari-februari 2003, p. 47.